En omnikanal är ett sätt för företag att samla all typ av kommunikations- och försäljningskanaler för att skapa en sömlös kundupplevelse. Kunderna ska enkelt kunna växla mellan olika typer av kontakt med företaget, i fysisk butik, e-handel, mobilappar och sociala medier utan att märka någon skillnad i service och upplevelse.
Syftet är att kunden alltid ska få samma känsla, tonen ska vara densamma, via chatt, telefon och i fysiska möten. Idag är kunder vara vid att kunna komma i kontakt med kundtjänst 24/7, genom att ansluta alla företagets kanaler i samma lösning, skapas en effektiv och sammanhängande upplevelse av era omnikanaler.
En omnikanal integrerar alla kanaler medans en multikanal använder separata kanaler, köpresan är specifik för kanalen kunden väljer och kanalerna är inte synkroniserade. Skillnaden är att en omnikanallösning blir mer effektiv då allt är integrerat, har samma tonalitet och ger en bättre upplevelse för både kund och företag.
Omnikanal handlar om att upplevelsen är sammanhängande, oavsett vilken kanal kunden väljer att använda vid just det tillfället. Det innebär att all kommunikation, marknadsföring och försäljning är synkad och anpassad för att möta era kunder där de befinner sig. Samla alla kanaler genom en lösning för omnikanal från en extern leverantör.
Att använda sig av lösningar för omnikanaler ger en sammanhängande och smidig kundupplevelse vilket på sikt kommer ge lojala kunder. Om ni integrerar ert befintliga system med en omnikanal från en leverantör, kommer ni att få mer information om kunder att analysera och använda er av för att bättre förstå deras beteenden och preferenser.
För att lyckas skapa en omnikanal som ger ert företag en bra kundupplevelse krävs att ni har koll på några viktiga steg, här ger vi fem tips för att komma igång. Vill du läsa mer har Svensk Handel samlat flera artiklar om svenska företag som lyckats nå sina kunder ännu bättre efter de har implementerat en omnikanal.
Att förstå sin kund och målgrupp är viktigt för att kunna erbjuda en bra och personlig kundupplevelse.
Att analysera kundernas köpresa kommer hjälpa er att skapa en sömlös och effektiv omnikanalstrategi. När ni förstår hur kunderna integrerar med ert företag är det lättare att optimera kundupplevelsen.
För att skapa en bra relation till kunderna och hålla de engagerade i ert varumärke bör ni alltid skapa personligt och relevant innehåll. Om ni skräddarsyr era erbjudanden kan ni möta kundens behov och förväntningar.
Att använda en omnikanal för både varumärke och kundservice är viktigt för den sammanhängande kundupplevelsen, om alla kanaler funkar effektivt stärker ni både varumärket och ger bättre kundservice.
Idag är eftermarknaden en viktig del för både företag och kunderna, att upplevelsen är bra även efter köpet är ett sätt att skapa långsiktiga relationer och få återkommande kunder.